تبلیغات و بازاریابی

تفاوت تبلیغات و بازاریابی

تفاوت تبلیغات و بازاریابی در چیست؟

در عصر حاضر، تجارت و تبلیغات به طور محسوسی در جامعه ما تأثیر گذار هستند. هر روز شاهد تعداد زیادی تبلیغات مربوط به کالاهای مختلف در تلویزیون و رسانه های اجتماعی هستیم.  چه چیزی دقیقاً ساختار یک تبلیغات تاثیر گذار را تشکیل می دهد؟ چگونه بازاریابی از تبلیغات متفاوت می شود؟

تبلیغات و بازاریابی دو مفهوم مرتبط به فروش و تبلیغ محصولات یا خدمات مختلف هستند، اما با این حال، تفاوت های مهمی با یکدیگر دارند. در ادامه به بحث تفاوت تبلیغات و بازاریابی می پردازیم. اما قبل از آن باید با مفهوم تبلیغات و بازاریابی آشنا شویم.

تبلیغات چیست؟

تبلیغات عموماً به فعالیت ‌هایی اشاره دارد که به منظور ترویج و تبلیغ یک محصول، خدمت یا برند در جامعه انجام می‌ شود. تبلیغات در قالب پلتفرم های مختلف مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه، مجلات، تابلو های تبلیغاتی و اینترنت انجام می گیرد.  هدف اصلی تبلیغات جلب توجه مشتری و تشویق آنها به خرید و در نتیجه افزایش فروش است.

بازاریابی چیست؟

بازاریابی به فعالیت‌ هایی اطلاق می ‌شود که به منظور شناسایی نیاز های بازار، طراحی و ارائه محصولات، خدمات مناسب، تعیین استراتژی ‌های کاربردی و با هدف افزایش فروش انجام می ‌شود. در این راستا نیاز به انجام برخی اقدامات از جمله؛ تحلیل بازار رقابت، در پیش گرفتن استراتژی ‌های مدرن بازاریابی، قیمت ‌گذاری، توزیع و تبلیغات خاص است. هدف اصلی بازاریابی ارائه یک پیشنهاد مناسب و جذاب برای مشتریان است تا آنها را به خرید از محصولات شما تشویق کند.

تفاوت تبلیغات و بازاریابی

بر اساس مطالب فوق مشخص می شود که تبلیغات فقط یک جنبه از فعالیت‌ های بازاریابی است و با هدف جلب توجه مشتری و تبلیغ محصولات و خدمات مختلف  انجام می ‌شود. بازاریابی یک فرآیند گسترده‌ تر است که شامل تحقیقات بازار، استراتژی ‌گذاری های موثر و اجرای بهینه روش‌ های تبلیغاتی برای دستیابی به اهداف خاصّ انجام می گیرد.

بنابراین، تبلیغات و بازاریابی دو مفهوم متفاوت هستند که در راستای جذب مشتریان  بیشتر و دستیابی به افزایش فروش مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع تبلیغات

تبلیغات را می ‌توان بر اساس چندین زاویه دسته ‌بندی کرد. در ادامه، نمونه ‌ای از انواع تبلیغات را بررسی خواهیم کرد:

  • تبلیغات تلویزیونی: شامل تبلیغاتی است که در طول برنامه‌ های تلویزیونی پخش می‌ شود. این نوع تبلیغات معمولاً شامل ویدئو ها و تصاویر جذاب است.
  • تبلیغات رادیویی: به پخش تبلیغات در رادیو گفته می شود. این نوع تبلیغات صوتی است و بسیار کاربردی و مفید عمل می کند.
  • تبلیغات مطبوعاتی: شامل تبلیغات در روزنامه ‌ها، مجلات، بروشورها و کاتالوگ ‌ها است.
  • تبلیغات آنلاین: شامل تبلیغاتی است که در اینترنت و وبسایت‌ها نمایش داده می‌ شود. این نوع تبلیغات می‌ تواند شامل بنرها، ویدئوها، پیام ‌های تبلیغاتی و غیره باشد.
  • تبلیغات مستقیم: شامل ارسال پیام‌های تبلیغاتی به شکل ایمیل، پیامک و فکس به مشتریان است. می ‌تواند حاکمیت قوی ‌تری داشته باشد.
  • تبلیغات نمایشگاهی: شامل حضور در نمایشگاه ‌ها و رویداد های مختلف با هدف معرفی و فروش محصولات و خدمات است.
  • تبلیغات اجتماعی: شامل تبلیغاتی است که به هدف ارسال پیام‌ های اجتماعی و افزایش آگاهی عمومی درباره محصول مربوط می شود.

چگونه می توانیم بازاریابی مفیدی داشته باشیم؟

برای داشتن یک بازاریابی مفید و کارآمد، می ‌توانید از رویکرد ها و راهکار های زیر استفاده کنید:

  1. تحلیل بازار: قبل از شروع هر فعالیت بازاریابی، مهم است که بازار خود را به خوبی تحلیل کنید. بررسی رقبا، نیازها و تمایلات مشتریان، جوانب قانونی و اقتصادی بازار و غیره نیاز است.
  2. تعیین هدف‌های بازاریابی: پیش از شروع هر فعالیت بازاریابی، باید هدف ‌های خود را مشخص کنید. آیا قصد افزایش فروش، افزایش شناخت برند، جذب مشتریان جدید یا حفظ مشتریان فعلی را دارید؟
  3. تعیین گروه هدف: شناخت دقیق از گروه هدف بازاریابی می ‌تواند به شما کمک کند. بررسی ویژگی ‌ها، نیازها، عادات، ترجیحات مشتریان هدف و غیره می‌ تواند در این مرحله مفید باشد.
  4. استفاده از مخاطبان چندگانه: استفاده از این روش باعث تأثیر گذاری بر مخاطبان در کانال های مختلف می شود. استفاده از تلویزیون، رادیو، رسانه ‌های اجتماعی، وبلاگ­ها و سایر رسانه‌ها بستر مناسبی را برای رسیدن به مخاطبان ایجاد می کند.

سخن پایانی

بازاریابی در مقایسه با تبلیغات یک رویکرد جامع‌ تر است که شامل تحقیقات بازار، برنامه ‌ریزی، استراتژی ‌ها و تاکتیک ‌های متعددی است و هدف آن ایجاد و حفظ رابطه با مشتریان، افزایش فروش و رشد کسب و کار است. در مقابل، تبلیغات به دنبال جلب توجه مخاطبان به‌ یک محصول یا خدمت خاص است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *